De beeldend kunstenaar: 

Hij exposeerde onder andere >  Amsterdam, Galerie Biedenbach; > New York, The Pyramid Gallery; > Genève, Galerie Reflections; > Wenen, Galerie Prisma; > Perugia (I), Il Gianicolo Centro d’Arte en Galeria Il Sole; > Düsseldorf, Die Kunstfabrik; > Den Haag, Galerie Lewis Guy;  > Edinburgh, The Leith Gallery;  > Luxemburg, Artium Gallery  en > Maastricht, Theater a/h Vrijthof en Galerie Tracé.

Er is niet altijd succes: Een op karnavalsmaandag 1999 uitgebroken galeriebrand in Galerie  HCG/Project 80 te Lage Mierde, vernietigde meer dan 120 geëxposeerde werken van LH., waaronder een tiental ‘kunstenaarsboeken’ met tekeningen en teksten.


Prinzessin Marianne von Sachsen-Coburg und Gotha hier in haar woning te Bübingen/Saarland (2010) met op de achtergrond een schilderij van Lou Heynens.

LoMa

” Die Rote Stille, die man mir zugestanden hat … Wo die Landschaft platzieren, die in mir lebt? Der Wahnsinn hat mir schon öfter ein Angebot gemacht und so stolpere ich über den Grabhügel meiner Träume und meiner ausgeschwitzten Sehnsüchte. Er gibt kein entrinnen. Jedes Rot baut sich ihr eigenes Fest, die Worte undicht, das Versprechen offen. Viel Rot ist Lobgesang, Schmerz und auch Theater, auch dies ist mein geheimes Laster. Wo sich mein Auge festpflanzt, dort hinter der roten Flutlinie, dort liegt eine Stille und ich weiss noch keinen Namen dafür …”  (LH – 2007 > ATELIER ANSICHTEN 02).

3

Stemmen van kunstkenners:

‘Heynens heeft de allure van een wereldburger. Hij veranderde twee-en-veertig keer van woonadres, en woonde in zeven verschillende landen. Zijn wijze van leven en werken karakteriseert hij met ‘ik ben in wezen een nomade, mijn identiteit is nooit compleet, dus moet ik daarmee werken’ en ‘ik schilder van figuratie naar abstractie en neem de weg weer terug via een surrealistische omweg’ (Piet W. Frederiks).

 ’In seinen Bildern und Texten geht Heynens vor wie ein Forscher, der behutsam nach einer Bedeutung von bis dahin unbekannten Spuren sucht’ >  ‘Wanderer zwischen den Kulturen’ (dr. Helmut Orpel).


‘Heynens toont een overweldigende vitaliteit, die in meerdere levens tegelijk tot bloei lijkt te komen. Hij was en is de edelman zonder titel, de kenner en chroniqueur van de Europese adel en hun kastelen. Tot hij zich ontpopte, letterlijk, als een begaafd en veelzijdig kunstenaar. In zijn jonge jaren (1958/59) was hij kortdurend leerling van de Maastrichtse schilder en industrieel ontwerper Edmond Bellefroid, die bij de MOSA werkzaam was. Maar met meer recht kan hij zich autodidact noemen, hetgeen het hem bovendien mogelijk maakte een heel persoonlijk en eigenzinnig oeuvre op te bouwen dat vanaf 1989 wereldwijde erkenning kreeg in de vorm van circa zeventig  exposities in gerenommeerde galerieën (Piet W. Frederiks)’.
4
4

‘In Heynens Bildern befindet sich alles im Fluss. Wie Momentaufnahmen eines unendlichen Stromes, der auch das härteste Gestein im Verlauf der Jahrmillionen abträgt, erscheinen Seine Darstellungen. Zeitliche Ebenen, die dies dokumentieren, überlagern sich wie Sedimente und lassen die Bilder wie gemalte Collagen erscheinen. Ein Werk von Lou Heynens ist eine Komposition, die vom Künstler aus unterschiedlichen Blickwinkeln gesehen wurde. Diese Blickwinkeln sind ineinander geblendet’.
 

Dr. Helmut Orpel > ATELIER ANSICHTEN 02  ISBN 978-3-938927-18-2 artwerk Verlag GmbH, Dortmund 2007.

4

Fragment uit het doek ‘Christoph‘ - uit de serie I NEVER PROMISED YOU A ROSEGARDEN Olie op doek, 50 x 180 cm, 2000

‘Hij tekent en schildert met een toenemende virtuoze techniek … Inhoudelijk wordt zijn werk in belangrijke mate gedragen door zijn poëzie, hetgeen hem behoedt voor de aandrang van het moment. De kunstenaar Heynens bedient zich van meerdere artistieke registers. Hij is kunstschilder, tekenaar, schrijver, dichter en reporter. Deze diversiteit betekent voor hem de ultieme vrijheid, maar is voor hem ook de weg van worden en groeien‘ (Piet W. Frederiks).

4

Hommage aan Jorg Don 3

Bibliotheek Valkenburg a/d Geul 2015 (uit Markant, Valkenburg) 3