Stemmen van kunstkenners:
‘Heynens heeft de allure van een wereldburger. Hij veranderde twee-en-veertig keer van woonadres, en woonde in zeven verschillende landen. Zijn wijze van leven en werken karakteriseert hij met ‘ik ben in wezen een nomade, mijn identiteit is nooit compleet, dus moet ik daarmee werken’ en ‘ik schilder van figuratie naar abstractie en neem de weg weer terug via een surrealistische omweg’ (Piet W. Frederiks).
’In seinen Bildern und Texten geht Heynens vor wie ein Forscher, der behutsam nach einer Bedeutung von bis dahin unbekannten Spuren sucht’ > ‘Wanderer zwischen den Kulturen’ (dr. Helmut Orpel).
‘Heynens toont een overweldigende vitaliteit, die in meerdere levens tegelijk tot bloei lijkt te komen. Hij was en is de edelman zonder titel, de kenner en chroniqueur van de Europese adel en hun kastelen. Tot hij zich ontpopte, letterlijk, als een begaafd en veelzijdig kunstenaar. In zijn jonge jaren (1958/59) was hij kortdurend leerling van de Maastrichtse schilder en industrieel ontwerper Edmond Bellefroid, die bij de MOSA werkzaam was. Maar met meer recht kan hij zich autodidact noemen, hetgeen het hem bovendien mogelijk maakte een heel persoonlijk en eigenzinnig oeuvre op te bouwen dat vanaf 1989 wereldwijde erkenning kreeg in de vorm van circa zeventig exposities in gerenommeerde galerieën (Piet W. Frederiks)’.
‘In Heynens Bildern befindet sich alles im Fluss. Wie Momentaufnahmen eines unendlichen Stromes, der auch das härteste Gestein im Verlauf der Jahrmillionen abträgt, erscheinen Seine Darstellungen. Zeitliche Ebenen, die dies dokumentieren, überlagern sich wie Sedimente und lassen die Bilder wie gemalte Collagen erscheinen. Ein Werk von Lou Heynens ist eine Komposition, die vom Künstler aus unterschiedlichen Blickwinkeln gesehen wurde. Diese Blickwinkeln sind ineinander geblendet’.
Dr. Helmut Orpel > ATELIER ANSICHTEN 02 ISBN 978-3-938927-18-2 artwerk Verlag GmbH, Dortmund 2007.
Fragment uit het doek ‘Christoph‘ - uit de serie I NEVER PROMISED YOU A ROSEGARDEN
Olie op doek, 50 x 180 cm, 2000
|